Last van een winterdip? zwemmen helpt!

Winterdepressie, winterdip, winterblues. Nu de blaadjes zo goed als van de bomen zijn gevallen en de dagen korter worden, horen we deze termen weer steeds vaker voorbij komen. In Nederland hebben meer dan 500.000 mensen er jaarlijks mee te maken. Maar wat houdt een winterdepressie nu eigenlijk in? En wat kun je zelf doen om je fitter te voelen in de winter? Op Fit.nl lees je een aantal handige tips.

Winterdip, wat is dat?

Een winterdip is een (vaak milde) depressie die seizoensgebonden is. De symptomen beginnen in de herfst en verdwijnen in het voorjaar. De oorzaak ligt meestal bij een gebrek aan daglicht. In de winter zijn de dagen korter, daarbij is ook de lichtsterkte verminderd. Dit heeft effect op onze biologische klok. Hierbij speelt ook de aanmaak van melatonine (‘slaaphormoon’) een rol. Dit wordt in grotere hoeveelheden aangemaakt als de dagen wat korter zijn. Een winterdip kenmerkt zicht door somberheid, besluiteloosheid en minder energie. In tegenstelling tot een depressie heeft men bij een winterdip veel behoefte aan slaap en een continu hongergevoel.

Wat kun je doen tegen de winterdag?

  1. Zorg voor structuur
    In de donkere koude dagen en met name rond de feestdagen is het verleidelijk om op de bank te blijven hangen. Zorg juist dan dat je een goed dag- en nachtritme hebt: ga niet te laat naar bed en sta op tijd op. Let er op dat je overdag geen maaltijden overslaat en activiteiten over de week verdeelt zodat je voldoende actief blijft en stress beperkt.
  2. Ga naar buiten
    Omdat de hoeveelheid daglicht minder is in de wintermaanden, is het aan te raden om zoveel mogelijk naar buiten te gaan als het nog licht is. Vooral licht in de ochtend voor 12 uur heeft een gunstig effect op je dag- en nachtritme.
  3. Voor de echte fanatiekelingen lees ook: Miracle Morning at the pool

  4. Eet gezond en regelmatig
    Het klinkt heel cliché, maar een gevarieerd voedingspatroon kan het verschil maken. Een winterdip en ontregelde biologische klok gaan vaak gepaard met een hongergevoel. Met een regelmatig voedingspatroon breng je structuur aan in je dag. De inname van voldoende voedingsstoffen als vitamines en mineralen heeft effect op lichaamsfuncties zoals de hormoonhuishouding. Zo zijn onder meer magnesium, veel in groene groente en volkoren graanproducten, en vitamine B6 goed voor de stemmingsverbeteraars serotonine en dopamine.
  5. Voorkom stress
    Langdurige periodes van stress hebben een nadelig effect op je lichaam en geest. Het kan zorgen voor slaapproblemen, een opgejaagd gevoel, angst, nervositeit en depressieve gevoelens. Zorg dat je voldoende slaapt en uitgerust wakker wordt en neem de tijd om te rusten tussen de activiteiten.
  6. Ga zwemmen
    Tot slot uiteraard: ga lekker zwemmen. Onderzoek toont aan dat beweging de afgifte van BDNF, een stofje dat een rol speelt bij het beloningssysteem in je hersenen, bevordert en dit werkt als een natuurlijk antidepressivum. Daarbij wordt ook het endorfinesysteem gestimuleerd door beweging en komt er meer serotonine vrij. Dit stofje wordt ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd en is een belangrijke stressremmer. En als je overdag lopend of fietsend naar het zwembad gaat, pak je ook nog wat daglicht mee.

Wanneer je klachten hebt die aanhouden of verergeren, is het zeker verstandig om eens met je huisarts in gesprek te gaan.

FIT.nl is een platform voor fitness, afvallen en voeding. Een team van deskundigen houdt je op de hoogte met artikelen en deelt oefeningen en recepten voor een fitter leven.




EasySwim Peuter Survival