Hoogsensitief kind? Hierop kun je letten als ouder en zwemlerares

Zwemles is voor veel kinderen best intensief. Zeker in het begin als alles nieuw is. Het leren zwemmen kost veel tijd en aandacht en niet elk kind kan dat opbrengen. Dat kan zijn omdat een kind al energie heeft verspild op school, er kan thuis iets spelen of een kind raakt snel overprikkeld. Kinderen die hoogsensitief zijn hebben vaak moeite met het verwerken van veel verschillende prikkels, ze zijn gevoeliger en denken langer na over dingen. Als hier onvoldoende aandacht voor is, kan het de zwemles negatief beïnvloeden. Vervelend voor het kind, de ouder en jou als lesgever. Hoe kunnen ouders en lesgevers dan een goede start maken en waar moet je op letten? Op Famme las ik een aantal interessante tips.

  1. Bewust kiezen
    Als een kind hoogsensitief kind is, is dit belangrijk voor de keuze van de zwemlesaanbieder. Bespreek dit dus van tevoren en vraag naar de ervaringen met hoogsensitieve kinderen. Op basis hiervan kun je dan bepalen of de zwemlesaanbieder geschikt is voor en of het kind daar op een prettige manier gaat leren zwemmen.
  2. Licht de zwemlerares goed in
    Ga als ouders, kind en zwemlerares voor de eerste zwemles het gesprek aan. Hierin kunnen ouders de valkuilen van het kind bespreken, het kind zijn of haar angsten en gevoelens delen en de zwemlerares aangeven wat zij voor het kind kan betekenen. Het is goed om zo te weten wat een kind juist niet en wél fijn vindt om op basis daarvan een soort van plan van aanpak te maken. Zo heeft zowel het kind en de zwemleraar de meeste kans op een plezierig en passend leertraject. Het is eventueel een keuze om juist eerst alleen als ouder en zwemlerares om tafel te gaan.
  3. Lees ook: Elk kind moet leren zwemmen: kunnen ook kinderen uit minder draagkrachtige gezinnen leren zwemmen?

  4. Bereid je kind voor
    Kinderen die hooggevoelig zijn vinden nieuwe en onbekende dingen vaak extra spannend. Een goede voorbereiding is daarom heel belangrijk. Plan een kennismaking in voorafgaand aan de eerste zwemles. Laat het kind samen met de ouder een kijkje nemen in het zwembad als het niet te druk is.
  5. Blijf communiceren
    Als een kind eenmaal op zwemles zit, is het belangrijk te blijven communiceren met elkaar. De zwemlerares weet dan of er aanpassingen nodig zijn en het kind kan heel duidelijk aangeven hoe hij of zij de zwemles ervaart en wat er beter kan. En natuurlijk ook wat er juist heel goed gaat.
  6. Weet wanneer het genoeg is
    Het kan zijn dat er op een dag of in een week al veel gebeurd is, waardoor de zwemles de bekende spreekwoordelijke ‘druppel’ is. Beter is het om dan even rust te nemen en dat duidelijk aan te geven. Ook als blijkt dat de klik er toch niet is en je als ouder of zwemlerares merkt dat het kind echt niet kan aarden, is het beter om hier duidelijk over te zijn. Het beste is dan om te stoppen en op zoek te gaan naar een andere zwemlesaanbieder waar het kind zich wel veilig voelt. No hard feelings uiteraard.



RBI Corrosion