VConsyst: Waarom doen we wat we doen?

Efficiency is een vaak gebruikte term als het gaat om bedrijfsvoering. Maar hoe borg je efficiency en hoe zorg je dat medewerkers zich kunnen richten op datgene waar het om draait: de klant. VConsyst is een bekende speler, zowel nationaal als internationaal, als het gaat om het efficiënter maken van processen waarbij zij software inzet als middel om het leven gemakkelijker te maken. Maar wel met oog voor de mens, want daar draait het tenslotte om.

Constante uitdaging
“Waarom we doen wat we doen? Hoe doen we wat we doen? … De antwoorden op deze vragen zijn voor ieder bedrijf van wezenlijk belang om echt succesvol te zijn. Zo ook bij VConsyst, het verbeteren van processen is de constante uitdaging waar men voor staat. In deze complexe wereld willen we graag weer terug naar de eenvoud. Gemak dient immers de mens, en dus ook de klant. Er komen steeds nieuwe technologieën, nieuwe wensen en nieuwe regels. Het is dus meer dan zinvol om processen kritisch te blijven volgen. Er is altijd een mogelijkheid en soms zelfs een noodzaak deze te verbeteren en te vereenvoudigen. In deze aanpak laten zij zich leiden door de kernwaarden betrouwbaarheid, duurzaamheid, innovatie en partnerschap.

Beheersbare exploitatie
Zwembaden kennen verschillende complexe processen zoals kassa-, toegangscontrole- en reserveringssystemen. Intelligent ontwikkelde software kan deze systemen beheren en aansturen die zwembaden tijd en geld opleveren en die tevens andere besparingen realiseren op het gebied van milieu. Maar het vereenvoudigen van processen klinkt misschien simpel, in de praktijk is het anders. Processen staan nooit op zichzelf en vragen dus expertise op verschillende niveaus. De jarenlange kennis op het gebied van mechanica, elektronica, softwareontwikkeling en wet- en regelgeving van VConsyst maakt het mogelijk om innovatieve totaaloplossingen toe te kunnen passen, waarmee je als zwembad echt een slag kunt maken. Van product- en softwareontwikkeling tot en met de productie, het plaatsen, implementeren en onderhouden van de systemen: VConsyst heeft de volledige keten van ontwikkeling tot implementatie en onderhoud in eigen huis. Een geïntegreerde aanpak met uiteindelijk als doel een voor de klant beheersbare exploitatie.

Borging door certificering
Ook is het van belang om eigen processen in kaart te hebben en te verbeteren. Daarom is er in 2012 een traject opgestart om op te gaan voor ISO 9001-, ISO 14001- en VCA**-certificering. Dit traject is in het voorjaar van 2013 succesvol afgerond. Belangrijk is dat VConsyst dit niet voor de buitenwereld doet, maar uit de heilige overtuiging dat hiermee haar kernwaarden beter kunnen worden geborgd in een omgeving die een continue verbetering en een borging daarvan eist. Ook VConsyst realiseert zich dat zij nog niet op alle vlakken daar zijn waar men wil zijn, maar heeft het vertrouwen dat de passie en de focus hen steeds dichter brengt bij henzelf en de klant.

Kennis delen en feedback geven
Hoewel techniek hierbij een grote rol speelt, begint een oplossing altijd bij de klant. Door te luisteren en mee te denken met de klant maakt biedt VConsyst hen de juiste oplossingen. Maar het effect van de oplossing zit in de vertaalslag en deze kan alleen worden gemaakt door samen op te trekken met de klant. Aan de wieg van elke oplossing staat dan ook een intensieve samenwerking, waar vervolgens maatwerk uitrolt. De wisselwerking met de klant is dan ook cruciaal. Reden ook dat VConsyst bij de Zwembadbranche Dag aanwezig is. Door het delen van elkaars kennis streeft men naar een betere wisselwerking in de branche. Men wil ook graag in gesprek met de branche om te weten wat er nog meer in de markt speelt om zo te zorgen dat de oplossingen beter tegemoet komen aan de wensen en behoeften binnen de branche. Daarbij staat men ook zeker open voor feedback.

Voor meer informatie: www.vconsyst.com