Coronadip? Zwemmen werkt als een natuurlijk antidepressivum

Winterdepressie, winterdip, winterblues. Als de blaadjes van de bomen vallen en de dagen korter worden, vallen deze termen vaak ook weer. Ongeveer een derde van de Nederlanders heeft hier last van. Maar in deze coronatijd waarin we ons moeten houden aan maatregelen die voor mensen vergaande gevolgen kunnen hebben, zijn er meer mensen met depressieve gevoelens. Er zijn beperkingen en onzekerheden die ons dagelijks leven beïnvloeden. Maar wat houdt zo’n depressie nu eigenlijk in? En wat kun je zelf doen als je je nu niet zo happy voelt? Natuurlijk kan zwemen helpen!

Winterdip

Een winterdip is een (vaak milde) depressie die seizoensgebonden is, de symptomen beginnen in de herfst en verdwijnen in het voorjaar. De oorzaak ligt meestal bij een gebrek aan daglicht. In de winter zijn de dagen korter, daarbij is ook de lichtsterkte verminderd. Daarnaast speelt de toename van melatonine (‘slaaphormoon’) ook een rol. Dit wordt in grotere hoeveelheden aangemaakt als de dagen wat korter zijn. Een winterdip kenmerkt zicht door somberheid, besluiteloosheid en minder energie. Andere mogelijke symptomen zijn slechte concentratie, prikkelbaarheid en meer eetlust.

‘Coronadepressie’

Uit onderzoek van EénVandaag blijkt dat bijna twee derde van de Nederlanders door de coronacrisis meer last heeft van mentale klachten. Mensen ervaren vooral een toename van eenzaamheid, stress, prikkelbaarheid. Maar ook somberheid en slaapproblemen. Symptomen die vergelijkbaar zijn met de symptomen van een winterdepressie. Symptomen die veelal ook ontstaan door de maatregelen die nu gelden, zoals afstand bewaren en drukte vermijden. Het blijkt dat we in een lockdown minder bewegen, minder er even tussenuit gaan en slechter slapen. Wat de depressieve gevoelens alleen maar versterkt.

Wat kun je hier doen tegen?

  1. Zorg voor structuur
    In de donkere koude dagen en met name rond de feestdagen is het verleidelijk om op de bank te blijven hangen. Zorg juist dan dat je een goed dag- en nachtritme hebt: ga niet te laat naar bed en sta op tijd op. Let er op dat je overdag geen maaltijden overslaat en activiteiten over de week verdeelt zodat je voldoende actief blijft en stress beperkt.
  2. Ga naar buiten
    Omdat de hoeveelheid daglicht minder is in de wintermaanden, is het aan te raden om zoveel mogelijk naar buiten te gaan als het nog licht is. Vooral licht in de ochtend voor 12 uur heeft een gunstig effect op je dag- en nachtritme.
  3. Voor de echte fanatiekelingen lees ook: Miracle Morning at the pool

  4. Eet gezond en regelmatig
    Het klinkt heel cliché, maar een gevarieerd voedingspatroon kan het verschil maken. Een winterdip en ontregelde biologische klok gaan vaak gepaard met een hongergevoel. Met een regelmatig voedingspatroon breng je structuur aan in je dag. De inname van voldoende voedingsstoffen als vitamines en mineralen heeft effect op lichaamsfuncties zoals de hormoonhuishouding. Zo zijn onder meer magnesium, veel in groene groente en volkoren graanproducten, en vitamine B6 goed voor de stemmingsverbeteraars serotonine en dopamine.
  5. Voorkom stress
    Langdurige periodes van stress hebben een nadelig effect op je lichaam en geest. Het kan zorgen voor slaapproblemen, een opgejaagd gevoel, angst, nervositeit en depressieve gevoelens. Zorg dat je voldoende slaapt en uitgerust wakker wordt en neem de tijd om te rusten tussen de activiteiten.
  6. Ga zwemmen
    Tot slot uiteraard: ga lekker zwemmen. Onderzoek toont aan dat beweging de afgifte van BDNF, een stofje dat een rol speelt bij het beloningssysteem in je hersenen, bevordert en dit werkt als een natuurlijk antidepressivum. Daarbij wordt ook het endorfinesysteem gestimuleerd door beweging en komt er meer serotonine vrij. Dit stofje wordt ook wel het ‘gelukshormoon’ genoemd en is een belangrijke stressremmer. En als je overdag lopend of fietsend naar het zwembad gaat, pak je ook nog wat daglicht mee.

Wanneer je klachten hebt die aanhouden of verergeren, is het zeker verstandig om eens met je huisarts in gesprek te gaan.

Met dank aan Fit.nl





Uw zwembad natuurlijk warm?