Ben jij een vroege vogel of meer een nachtuil: ochtendzwemmers en avondzwemmers

Ben jij een vroege vogel of meer een nachtuil als het gaat om zwemmen? En is er eigenlijk een perfect moment om te zwemmen? SwimGym vroeg hun zwemfans wat hun voorkeur heeft. En wat bleek: de meningen zijn verdeeld, het is 50/50. Dus zo’n beetje net zoveel ochtend- als avondzwemmers. Waarom is er een verschil en wat is de achterliggende gedachten? In deze blog de voor- en nadelen van in de ochtend of in de avond zwemmen op een rij.

Zwemen in de ochtend

Voors
De meesten ochtendzwemmers zien het zwemmen in de ochtend als een geweldige manier om hun dag goed te beginnen. Het geeft energie voor de rest van de dag. Ze voelen zich goed dat ze de oefening hebben gedaan voordat de andere formaliteiten van de dag beginnen. Veel ochtendzwemmers geven aan dat zij zich gelukkig voelen nadat ze hebben gezwommen en dit gevoel vasthouden voor de rest van hun dag. Bovendien is aangetoond dat je met zwemmen in de ochtend meer vet verbrandt omdat het de stofwisseling verhoogt en je dus ook calorieën verbrandt nadat je uit het zwembad bent gestapt. Daarnaast is het testosteronniveau hoger in de ochtend, wat handig is voor trainingen met hoge intensiteit.

Tegens
Vroeg zwemmen heeft ook een aantal nadelen. Allereerst kan het vroeg uit bed komen, als je geen ochtendmens bent, een behoorlijke uitdaging zijn. Een vroege ochtendsessie betekent ook voor velen dat zij de avond ervoor wel vroeg naar bed moeten. Nu is voldoende slaap altijd al belangrijk om je sterker te voelen, maar om hiervoor nog vroeger naar te bed gaan kan voor sommigen moeilijk te combineren zijn met gezins- of werkverplichtingen. En tot slot zeiden sommige zwemmers dat ze juist in de ochtend een gebrek aan energie hebben. Dit komt vooral doordat ons lichaam nog niet op temperatuur is en het moeilijk is om het op te warmen, wat de zwemsessie negatief kan beïnvloeden. Daarnaast heeft men moeite met het eten van een ontbijt, terwijl dat juist dan zo nodig is voor een intensieve workout.

Lees ook: Miracle Morning at the pool

Zwemmen in de avond

Voors
De meeste avondzwemmers zien als groot voordeel vooral dat zij na een drukke dag kunnen ontspannen, het vermindert de stress. Een andere reden is dat sommige zwemmers het gevoel hebben dat ze beter herstellen doordat ze direct na het zwemmen naar bed gaan en zo de nodige rust pakken. Onderzoek wijst ook uit dat matige intensiteit binnen vier uur voor het slapengaan een licht positief effect heeft op de slaapkwaliteit. Dit in tegenstelling tot een hoge intensiteit. Dit maakt het juist moeilijk om in slaap te vallen omdat de hartslag de eerste één tot twee uur erna met ongeveer 20 slagen per minuut blijft stijgen. Verder geven de avondzwemmers aan dat men zich ’s avonds sterker voelt en beter presteert. Dit komt onder meer omdat de kerntemperatuur dan op zijn hoogtepunt is, wat de prestatie verbetert.

Tegens
Het avondzwemmen zijn heeft ook een aantal nadelen. Allereerst ontbreekt het bij sommigen van ons aan de motivatie om na een lange dag naar het zwembad te gaan. Hierbij kunnen onder meer familieverplichtingen of sociale verplichtingen in de weg staan. Bovendien wordt de timing van maaltijden behoorlijk lastig. Eten voor de training kan te vroeg zijn, maar na de training weer te laat. Wat sommigen dan doen is wanneer zij vroeg eten na het zwemmen een snack nemen of ervoor en dan later eten. Zodoende heb je een iedergeval voldoende brandstof voor de training.

Uiteindelijk maakt het natuurlijk niet uit wanneer je zwemt. Of je nu liever in de ochtend of in de avond zwemt, als je maar zwemt. Zwem wanneer je maar wil en bovenal: geniet ervan!




Variopool