4 reden om te gaan zwemmen: welke zijn wij nog vergeten?

In een blog van ProSwimwear las ik 4 redenen om te gaan zwemmen. Maar natuurlijk zijn er veel meer. Hierbij alvast de 4 op rij, maar welke kunnen we hier nog aan toevoegen?

1. Het helpt om gewicht te verliezen
Afhankelijk van iemands gewicht en de tempo van het zwemmen kan iemand door 30 minuten te zwemmen ongeveer 350 calorieën verbranden. Leuk om te weten: met dezelfde hoeveelheid tijd verbrand je bij andere gematigde activiteiten zoals wandelen 75 kcal, fietsen 180 kcal en rennen 300 kcal. En dan zweet je ook nog het minst…

2. Goed voor het hart
Zwemmen is een geweldige vorm van aerobische oefening die kan helpen om het cardiovasculaire systeem gezond te houden. Wanneer iemand 2 keer per week 30 minuten zwemt, wordt het risico op het ontwikkelen van gezondheidsklachten verminderd. daarnaast neemt het energieniveau toe, verbetert de circulatie en de stofwisseling gaat het slapen ook beter. En dat laatste is ook heel belangrijk voor ene goed gezondheid.

Voor de fanatiekelingen lees ook: Lekker zwemmen? zo houd je het langer vol

3. Geeft een natural high
Bewegen heeft invloed op je hormonen, zo zal ook tijdens je zwemmen de productie van cortisol verminderen waardoor je minder stress ervaart. Daarnaast wordt de productie van endorfine, het bekende gelukstofje, verhoogd. Hierdoor voel je je beter. EN afgezien van een glimlach op je gezicht zorgt zwemmen er ook voor dat emoties als stress, angst en depressie afnemen en de perceptie van pijn wordt verminderd. Dat laatste is ook wel handig als je veel wilt bewegen…

4. Ontspannen inspannen
Bewegen op een aardbodem zorgt eigenlijk altijd voor druk op gewrichten, met name de heupen, knieën en enkels. Dit kan ongemak veroorzaken, pijntjes verergeren of mensen met gewrichtspijn als zoals artritis belemmeren in het bewegen. Maar dat is niet het geval bij zwemmen, een sport waarbij geen contact is met de aardbodem. Doordat het natuurlijk drijfvermogen van het water het lichaamsgewicht ondersteunt, ontstaat er ook geen druk op gewrichten. Het vergroot ook de totale flexibiliteit, maar ook de balans en houding van het lichaam. Heerlijk dus voor fans van Yoga en Pilates. Het is zelfs zo effectief dat zwemmen vaak wordt aanbevolen door fysiotherapeuten als middel om te herstellen van letsel, om algemene pijn te verminderen en om actief te blijven tijdens de zwangerschap.

 
 “VConsyst”